Hvis du drømmer om å skape julestemning ved pianoet, er det aldri for tidlig å starte planleggingen. Hvilke sanger vil du spille? Skal du lære dem fra gehør, etter noter, eller etter besifring? Hvor finner du i tilfelle noter og pianoarrangement….

Det er noe spesielt med jula

I en tid på året med mørke og korte dager, ofte surt vær, dager da sommer, sol og lys kan virke fjernt, kommer jula med sine varme farger, lune innekos og tradisjoner. Den gir oss et pusterom og noen hyggelige fridager før vi begir oss ut i vinteren igjen.

Mange blir sinte når butikkene begynner med jul i oktober, og det er kanskje litt tidlig. Men ærlig talt: Jeg synes det er hyggelig jeg, når juleutstillingene med de røde og varme fargene kommer opp i butikkvinduene. Og årets første julemarsipan smaker da alltid godt, eller? (Skal forresten tro om julemarsipanen er forskjellig fra påskemarsipanen, eller om det er samme marsipan, bare med forskjellig innpakning? Hm…)

Vel, det er uansett en diskusjon hvert år: Når skal butikkene begynne å markere at jula nærmer seg? Hvert år er det leserinnlegg i avisene. Noen får aldri nok jul og synes det er OK med juleuststillinger tidlig på høsten, mens andre helst vil vente til desember.

Men planlegging og forberedelser av julesangene ved pianoet bør starte i god tid før jul

Hvilke sanger vil du spille? Skal du lære dem fra gehør, etter noter, eller etter besifring? Hvor finner du i tilfelle noter og pianoarrangement?

Og hvordan vil du øve? Vil du hygge deg med julesangene utover høsten? Hvor lang tid trenger du i tilfelle på å øve dem inn? Eller vil du først ta fram julesangene og lære dem i jula? Hva må i tilfelle til for at notene skal være i hus før jul, slik at de er klare til juleferien?

For det er populært å spille julesanger på piano og keyboard.

Hver høst kommer det spørsmål fra mine pianoelever: Når skal vi spille julesanger, får vi noen nye julesanger for piano i år, kan vi få spille den eller den julesangen i år, finnes denne julesangen for piano o.s.v.

Det er mye julemusikk å finne for dem som spiller piano. Men som pianolærer synes jeg det har vært vanskelig å finne bra arrangement av julesangene. Med bra arrangement mener jeg at de skal finnes i forskjellige vanskelighetsgrader, og de skal låte fint og riktig, enten det er et enkelt begynner-arrangement av en kjent julesang, eller det er en mer avansert variant.

Derfor har jeg gjennom flere år arrangert en hel del av disse sangene selv, til mine elever.

I vårt online-kurs for piano, er det en egen notebok med julesanger, alle i 3 forskjellige vanskelighetsgrader, med videoinstruksjoner.

Men uansett: Skap julestemning ved pianoet – planlegg julesangene nå.