Før i tida var det egentlig bare en mulighet: En pianolærer, gjerne en som tok imot elever hjemme i stua. Så fikk vi de kommunale kultur- og musikkskolene og de private musikkskolene, så kom internett og fjernundervisning. Og i tillegg har vi fortsatt de private pianolærerne…

Drømmer du om å lære å spille piano?

Er du på jakt etter pianokurs og pianoundervisning? Ikke dumt! Nå for tiden er det masse flotte alternativ, og den som vil lære å spille piano har gode muligheter til å finne et opplegg som passer.

Før i tida var det egentlig bare en mulighet: En pianolærer, gjerne en som tok imot elever hjemme i stua (de finnes fortsatt, og mange av dem er virkelig gode). Så fikk vi de kommunale kultur- og musikkskolene og de private musikkskolene, så kom internett og fjernundervisning. Og i tillegg har vi fortsatt de private pianolærerne.

Bor du på et sted med videregående musikkutdanning, er det dessuten ofte mulig å finne dyktige musikkstudenter som vil tjene noen kroner ekstra gjennom pianoundervisning. Jeg ga selv pianoundervisning i studietida. Elevene kom hjem til oss en gang i uka. Det var lærerikt for meg, og forhåpentligvis for elevene også.

Her er noen tips til deg som vil lære å spille piano

Tenk gjennom hva som passer din timeplan

Ønsker du å ha en fast ukentlig spilletime? Mange synes dette er en fordel. Det å møte læreren en gang i uka, legger et lite press på eleven når det gjelder øving.

Ønsker du ikke en fast ukentlig spillertime? Mange synes det vanskelig med en fast spilletime. Skiftende arbeidstid og en travel hverdag gjør at spilletimene blir en stressfaktor. Og ofte ender det med at man må ringe og si at man ikke kan komme på time. Det skal ikke mange avlyste timer til før man mister litt framdrift og motivasjon. Dessuten blir det dyrt på den måten, man må vanligvis betale enten man møter opp eller ikke.

Hvis du ønsker en fast ukentlig spilletime

Sjekk hvilke tilbud som finnes der du bor:

Den kommunale kulturskolen: Kan kontaktes via kommunen, hvis du ikke har telefonnr.

Private musikkskoler: Du finner dem gjerne på internett, for eksempel på Gule Sider. Disse finnes stort sett i byene og ev. større tettsteder. Hvis du bor på et mindre sted, bør du sjekke nærmeste by, hvis det er et alternativ å reise dit for å få pianoundervisning.

Private pianolærere: Kan være vanskelig å finne. Noen er flinke å avertere i aviser og gjøre seg synlige på internett, mens andre er litt mer anonyme. Men også her bør du starte med å lete på internett: Gule Sider, Google (eks.: Pianoundervisning +hjemsted).

Et godt tips: Dersom det er en musikkforretning på hjemstedet ditt, kan du spørre der. De har ofte god oversikt over musikere og pianolærere. Mange slike butikker har også oppslagstavler der musikere som ønsker å gi undervisning, henger opp lapper med kontaktinfo.

Du kan også prøve en annonse i lokalavisa, men da bør du sjekke litt rundt dem som ev. svarer og tilbyr pianoundervisning. Det er jo greit at man får en flink pianolærer når man først skal ha en.

Hvis du ikke ønsker en fast ukentlig spilletime

Hvis du ønsker å ha spilletime når det passer inn i din timeplan fra uke til uke, kan det være vanskeligere å finne et lokalt tilbud. Den mest nærliggende løsningen vil i tilfelle være å prøve å finne en privat lærer som synes det er OK at du ringer og avtaler tid fra gang til gang. Men en profesjonell lærer vil som oftest ikke akseptere at du bare betaler når du har time, det gir en usikker inntekt. Men du kan være heldig og finne slike lærere. Jeg kjenner folk som har fått undervisning på denne måten – og det er jo lov å spørre.

Hvis du ikke finner et lokalt tilbud med fleksibelt undervisningstidspunkt, kan internett være et alternativ. Det finnes i dag opplegg for selvstudium for den som vil lære å spille piano eller keyboard. Noen er lagt opp som rent selvstudium, uten oppfølging. Andre baserer seg på selvstudium men med oppfølging og hjelp fra lærer via internett.

Det er stor forskjell på kvaliteten på det som tilbys på nettet. Tilbudet går fra ting som glade amatører legger ut som et resultat av sin kjærlighet til instrumentet, til tilbud fra profesjonelle musikkskoler med komplett utarbeidet system for fjernundervisning med skikkelig oppfølging fra skolens lærere.

Jeg synes jo selvsagt at tilbudet vårt, her i Musikkskolen.no, er det beste :-). Vi har drevet med denne type undervisning siden 2004, og har derfor lang erfaring. Vi har sett at det går an å lære seg å spille gjennom et slikt konsept. Både gjennom våre begynnerkurs og gjennom de videregående kursene. (Det var dagens reklame.)

Men for all del – dette må du sjekke ut selv. Finn fram til aktuelle tilbud og sammenlign, sjekk, kontakt tilbyderne med spørsmål o.s.v.

Fordelen med fjernundervisning og selvstudium er at du kan arbeide i ditt eget tempo uten å stresse med at du skal til time på et fast tidspunkt. Jeg vet at dette er viktig for mange voksne som ønsker pianoundervisning.

Utfordringen blir på den andre side å sette av tid til øving når man ikke har dette presset. Men mange av mine fjernundervisningselever forteller at arbeidet blir mer lystbetont nettopp fordi man ikke har noe press på seg.

Til slutt: Vær klar over at ”pianoundervisning” og ”pianokurs” ofte representerer to forskjellige undervisningsopplegg.

De som tilbyr ”pianokurs”, tilbyr gjerne et undervisningsopplegg som er avgrenset i antall timer. Det kan for eksempel gå over ett semester, eller ett år. De fleste som har slike tilbud, tilbyr så videregående pianokurs når man er ferdig med det første.

De som tilbyr ”pianoundervisning” har gjerne et opplegg som du følger så lenge du vil, uten at det er oppdelt i trinn eller kurs.

”Pianoundervisning” eller ”pianokurs” – det ene er ikke bedre eller dårligere enn det andre, men det kan være greit å være klar over den lille forskjellen.