En pianoblogg er et perfekt sted å skrive om litt av den fine pianomusikken som finnes. Kanskje du får lyst å sjekke det ut videre? Pianoet er et uttrykksfullt instrument med store variasjonsmuligheter, og der ligger mye spennende musikk og venter på den som er åpen for nye inntrykk.

Svensk sommerstemning

Den svenske komponisten Wilhelm Peterson-Berger (1867 – 1942) har laget noen pianostykker som er veldig fine, og som ikke er alt for vanskelige å spille. Han skrev i nasjonalromantisk stil, sterkt påvirket av bl. a. Edv. Grieg.

De lærde strides om hvor dyktig han var som komponist. Jeg skal ikke blande meg i den diskusjonen, men bare anbefale hans samling pianostykker «Frösöblomster», som er blant hans mest kjente komposisjoner, og mest spilte.

Jeg tok «Sommarsång» fra denne samlinga inn i pensumet vårt ved skolen i Ålesund for noen år siden for å teste hvordan elevene likte musikken. Det var en umiddelbar suksess faktisk!

Et annet vakkert stykke fra samme samling er “Vid frösö Kyrka”.

I bloggen om Jan Johansson skrev jeg om svensk sommermusikk. «Frösöblomster» hører også definitivt med i den kategorien, synes jeg.