Går du med en drøm om å lære å spille piano? Eller er du allerede elev hos en lærer eller en musikkskole? Kanskje du er ny, og har nettopp fått plass? Uansett: Her er noen tips!

Skal du lære å spille piano hos en lærer eller en musikkskole?

En viktig grunn til at mange slutter med pianoundervisning, er at eleven og læreren blir uenige om hva de skal arbeide med, hvilken musikk de skal spille.

Læreren har fagkunnskapen og vet hva som er fornuftig og riktig, men det hjelper lite hvis eleven har helt andre ønsker. Hvis eleven vil spille Coldplay og læreren bare gir lekser med skalaøvelser og klassiske perler fra 1700-tallet, har man et problem, i hvert fall har læreren en stor utfordring!

Mitt råd til deg som elev er derfor:

Ta en prat med læreren din nå i starten av høstsemesteret. Be læreren fortelle deg hva han/hun vil at du skal jobbe med, hvorfor dette er viktig, og hva du vil oppnå med å følge opplegget. Hvis du har andre ønsker, forteller du det, og så finner dere fram til løsninger som fungerer.

Husk at læreren vet best – en god lærer hjelper deg framover, i riktig tempo, og med riktig fokus. Men en god lærer vil også kunne innarbeide dine ønsker i undervisninga, for en god lærer vet at motivasjon og interesse er helt avgjørende for den som skal lære å spille piano.

Planlegger du å lære å spille piano på egen hånd?

Mange ønsker å arbeide på egen hånd av forskjellige grunner: Det kan være vanskelig å finne lærer, vanskelig å avsette tid til undervisning hver uke, vanskelig å binde seg til et fast opplegg.

Hvis du er i denne kategorien kan disse rådene hjelpe deg:

1. Finn ut hva du vil lære

Ønsker du å lære å spille etter noter? Klassisk, pop, litt av hvert? Akkorder, besifring? Det er viktig at du arbeider litt med dette spørsmålet slik at du kan være målrettet når du skal finne læremateriell, og målrettet når du øver.

2. Finn læremateriell, bøker, noter, CD-er, DVD-er… Her er noen linker

Du bør lete på internett, snakke med musikere på hjemstedet, oppsøke musikkforretninger. Et godt sted å begynne er hos Musikkvarehuset. Her finner du et godt utvalg og høy kompetanse hos de ansatte. De har virkelig peiling!

Et annet alternativ er Notebutikken.no. Jeg kjenner ikke til disse, men nettstedet ser bra ut.

Jeg tillater meg også å tipse deg på vårt komplette fjernundervisningsopplegg for piano.

Her finner du nybegynnerkurs, og du finner videregående kurs i moderne besifringsspill.

3. Legg en arbeidsplan

Ikke for å skryte, men dette er et veldig godt råd! Mange anskaffer seg instrument og noter og har store planer…. Ja, du skjønner sikkert resten – det blir med tanken. Derfor, legg en plan. Da er det mye større sjanse for at du når målet ditt. Vær realistisk når det gjelder hvor mye tid du har til å øve. Husk at det er bedre å øve jevnt, enn å ta skippertak en gang i blant.

Er du i tvil – pianolærer eller selvstudium?

Jeg får stadig spørsmål om hva som er best, enten å følge undervising hos en lærer/musikkskole, eller arbeide på egen hånd. Det er ikke så enkelt å gi gode svar på dette. Har du tilgang til en bra lærer med et opplegg som gir deg det du er på jakt etter, er jo det flott. Men hvis du er skeptisk til å binde deg til faste tider og opplegg, kan selvstudium være et alternativ. Artikkelen vår om man skal velge pianokurs eller pianoundervisning kan kanskje gi deg noen tips.

Mange kaster bort tiden når de øver

Uansett om man følger undervisningen til en lærer/musikkskole, eller arbeider på egen hånd – en god del øver på en slik måte at det faktisk er helt bortkastet. Jeg sier ikke at de ikke hygger seg når de spiller, men med tanke på det å lære å spille… Sorry, men de kunne like gjerne ha tilbrakt kvelden foran TV-en.

Derfor er det en god investering å lære seg skikkelig øvingsteknikk. Det er ikke vanskelig og ikke så kjedelig som det høres ut til. Tvert i mot – det kan hjelpe deg til å lære mange ganger raskere enn om du bare øver på måfå.

Ha en flott pianohøst!

Har du noen erfaringer rundt det å lære å spille piano? Skriv gjerne en kommentar.