Men det er jo så gøy å spille piano

Men ei jente ser direkte ulykkelig ut i det hun forsiktig rekker opp hånda: “Men Finn, det er jo så gøy å spille piano, og det er jo så gøy å begynne på nye lekser…”

Dansemusikk = Amatørmusikk!! Eller?….

De spilte bra! Veldig bra! Faktisk alldeles veldig bra! Så bra at jeg trakk fra gardinene og lot elevene se Vikingarna, Skandinavias største danseband, øve!

Skal jeg spille leksa utenat?

“Finn – jeg har spilt så mye på leksa at jeg kan den utenat”, sier en stolt 9-åring til meg, lukker boka med dagens lekse, og gjør seg klar til å spiller for meg, uten noter…

Kan man lære å spille piano online?

Siden den gang har vi hatt flere tusen fjernundervisningselever. Og nå vet vi at folk lærer å spille. Elevenes innsendingsoppgaver, der vi hører dem spille, forteller oss det.

Fokus når du øver

På musikkskolen vår bruker vi mye tid på å lære elevene god øvingsteknikk. Vi har respekt for elevenes tid, og er opptatt av at de skal øve effektivt, d.v.s. lære mest mulig, best mulig, på kortest mulig tid. Derfor kjenner elevene mine historien fra treningsstudioet

Billy Joel – the Piano Man

Hvert vers forteller en historie om karakterer han husker. Det er vemod, tapte drømmer, men også lun varme i teksten. Og setninga “Yes they’re sharing a drink they call loneliness, but it’s better than drinking alone” gir deg hele stemninga i bare ei tekstlinje.

Grenser er til for å flyttes

Det å gjøre framskritt på et område betyr å utvide mestringsområdet. Det som var vanskelig for 1 år siden, er enkelt i dag. Hvorfor? Jo, du har flyttet dine egne grenser siden den gang, ved å øve.

Spennende pianomusikk du kan øve på

Dette heftet er blant de mest brukte i pianoundervisningen, og fortsatt brukes den over hele verden. Bare søk på “Album für die Jugend” på YouTube, så skjønner du hva jeg mener.

Aktiv lytting

I sommerferien skal jeg høre mye musikk. Late timer med MP3-spilleren, ingenting som haster, bare meg og musikken.

Når skal vi begynne å spille jazz?

Så – etter et par års undervisning, han øvde fortsatt ikke, spurte han, med et noe livstrett uttrykk i sitt 15-årige ansikt: “Når skal vi begynne å spille jazz?”

Sommer og pianomusikk

En pianoblogg er et perfekt sted å skrive om litt av den fine pianomusikken som finnes. Kanskje du får lyst å sjekke det ut videre? Pianoet er et uttrykksfullt instrument med store variasjonsmuligheter, og der ligger mye spennende musikk og venter på den som er åpen for nye inntrykk.

Jan Johansson – en pianoets gentleman

Det enkle og åpne tonespråket, uten store akkorder, ofte bare med én eller 2 toner av gangen er både lekkert og stemningsskapende. For meg er han selve inkarnasjonen av den vakre, ofte mollstemte og lavmælte svenske folkemusikken.

Musikk og kommunikasjon

Hva er det som gjør at musikk, uten ord, kan gjøre oss glade, triste, høytidelige, avslappede…?

En suveren nettside med pianonoter

Det er mange som selger noter på internett, men det spesielle med musicnotes.com er at du kan få kjøpe noter på enkeltsanger, også av nye låter (pop, rock, filmmusikk o.s.v.).

Høres dette bra ut?

Hvis noen gikk forbi utenfor døra nå, og hørte meg spille, ville de da ha reagert på noe, eller ville de ha tenkt at dette var OK?

1000 grunner til ikke å øve på leksa

I dag vil jeg rett og slett gi alle pianister et lite mentalt spark i baken: Tenk gjennom de grunnene du bruker for deg selv, når du ikke tar deg tid til å øve, eller spille piano. Er det gode grunner? Lærer du å spille hvis du lar dem hindre deg i å spille?

Metronomen – musikerens bese venn

En vanlig innvending fra elevene mine når de prøver å spille med metronom for første gang, er at metronomen går ujevnt… Men det gjør den nok ikke, det er nok heller musikeren som spiller ujevnt.

Å spille sakte er en utfordring

Det å holde samme langsomme tempo gjennom et helt musikkstykke, enten det er et klassisk stykke, eller en rockelåt, handler om å føle pulsen inne i seg, og så våge å følge den. Det handler om trygghet

Det er vanskelig å spille svakt på piano

Hvis du skal bli en bra pianist, må du bli venn med pianoet. Du uttrykker deg gjennom tangentene, la dem bli dine venner. La fingrene snakke med tangentene. Tonene dannes gjennom fysisk kontakt. Ikke minst når du skal spille svakt på piano.

Lær å spille piano hjemme