EN HISTORIE SOM MINE ELEVER KJENNER GODT

I piano- og keyboardundervisningen har jeg brukt mye tid på å lære elevene god øvingsteknikk. Jeg har respekt for elevenes tid, og er opptatt av at de skal øve effektivt, d.v.s. lære mest mulig, best mulig, på kortest mulig tid.

Derfor kjenner elevene mine historien fra treningsstudioet….

Styrketrening er sunt, det sier alle treningseksperter. En opplevelse på et treningssenter for noen år siden ga meg, som musiker og pianopedagog noe å tenke på.

Trening med vekter kan være kjedelig. I hvert fall syntes jeg det den gangen: 3 serier á 15 repetisjoner med økende belastning, gjentatt for forskjellige muskelgrupper… Det lå nok tjukt utenpå at jeg kjeda meg, der jeg sto og åndsfraværende så ut av vinduet, mens jeg løftet manualer og talte repetisjoner.

DET HANDLER OM Å HA MED SEG TANKENE I DET VI DRIVER MED

Til slutt kom en instruktør bort til meg: «Du må ha fokus på det du gjør, ellers er det helt bortkastet! Kjenn hvilke muskler du bruker, hvordan det føles, at du belaster riktig. I det hele tatt: Du må ha tankene med deg i det du driver med!»

Noen dager etter øvde jeg et vanskelig teknisk parti i et pianostykke: Sakte, om igjen og om igjen, med riktig fingersetning, hele tida.
Etter ei stund oppdaga jeg at jeg var like ukonsentrert som da jeg løfta vekter. Fingrene gikk på autopilot mens jeg tenkte på helt andre ting.

Det er lett å havne i en slik øvingssituasjon, særlig når musikken begynner å sitte, og man lett begynner å spille utenat. Men også her gjelder rådet fra treningsinstruktøren: Fokus, konsentrasjon og nærvær.

BEDRE UTBYTTE AV ØVINGSTIMENE DINE

Vi får et helt annet utbytte av øvingstimene ved instrumentet, hvis tankene er med på det vi gjør hele tiden – memorerer bevegelsene, fingersetninga og ikke minst notene. For slik bevisst notememorering, når vi er på dette stadiet i øvinga, legger grunnlaget for å kunne spille musikken utenat på en sikker måte, lenger framme.

På musikkskolen vår bruker vi mye tid på å lære elevene god øvingsteknikk. Vi har respekt for elevenes tid, og er opptatt av at de skal øve effektivt, d.v.s. lære mest mulig, best mulig, på kortest mulig tid. Derfor kjenner elevene mine historien fra treningsstudioet….

God øving!