De fleste av oss har spesiell musikk som gir spesiell energi. Finn tilbake til den!

HVORFOR BEGYNTE JEG Å SPILLE PIANO?

Av og til ser vi at noen pianoelever blir lei etter en stund. Motivasjonen synker, øvingsinnsatsen også. Noen ganger er det våren som kommer med lyse kvelder og uteaktiviteter, andre ganger kan det være nye interesser. Uansett – pianoet blir nedprioritert. Og for enkelte elever kan motivasjonen rett og slett forsvinne.

Hvis du hører med til disse, og kanskje også lurer på om du skal fortsette å ta undervisning, enten det er som fjernundervisning hos Musikkskolen.no, eller hos andre, kan det være godt å gå litt tilbake i tid og spørre seg selv:«Hvorfor begynte jeg å spille piano?»

I svaret på dette spørsmålet finner du den opprinnelige motivasjonsfaktoren din. Var det spesielle artister som trigga deg, spesielle musikkstiler, nysgjerrighet? Eller var det rett og slett et ønske om å kunne uttrykke seg gjennom musikk?

TILBAKE TIL RØTTENE

Før du bestemmer deg for hva du gjør videre, anbefaler jeg deg å søke tilbake til disse røttene noen dager. Hør på favorittmusikken din, favorittpianisten din, sett deg ved pianoet og spill det du har lyst å spille, uten tanke på nytt pensum, nye øvingstimer.

Det er viktig at du søker tilbake til dine røtter, uten å skjele til andre trender, andres smak, forventningspress…

Vi har alle våre personlige musikalske preferanser, musikk som betyr noe helt spesielt. Og her snakker vi altså om at du søker deg tilbake til akkurat din musikk.

Men kanskje lå denne musikken på en vinyl-LP, et lydbånd, en kassett, en minidisk… Formatene har skiftet, og noen ganger er vår opprinnelige favoritttmusikk forsvunnet fra samlingen vår, eller vi har ikke lenger utstyr til å spille den av med.

Da er internett stedet: Spotify, Youtube, iTunes. Jeg bruker disse helt bevisst til å lytte til musikk som jeg ikke lenger har tilgang til selv. For meg er det en viktig inspirasjonskilde.