Instrumentgruppa piano/keyboard/syntehsizer har langt større innflytelse på et moderne lydbilde enn det det kan se ut som, når vi titter på bilder av berømte band.

Musikkstiler forandrer seg

Musikkstiler forandrer seg, akkurat som klesmotene. Ikke minst ser vi det innen pop og rock.

I en periode er det ei instrumentgruppe som dominerer, så forandrer det seg og andre instrument kommer i fokus.

Med fare for å forenkle pop/rock-historien: 60-tallet var gitarenes tiår. Riktignok var der kanskje piano eller orgel på scena, men heltene, de som sto i forgrunnen spilte gitar!

På 70-tallet kom synthesizerne for alvor, og de forsterket sin posisisjonen på 80-tallet og et stykke inn på 90-tallet. Synthesizere og keyboard var i fokus, og den som spilte disse instrumentene hadde gjerne en sentral plass både i lydbildet, og på scena. Bare hør (og se) på Toto, A-ha, Genesis o.s.v.

Så kom gitarene for fullt igjen, og den typiske leadmusikeren i bandet sto fremst på scena og spilte gitar, Nirvana, Metallica…

Som kom det år der keyboard-instrumentene kom mer i fokus igjen. Artister som Alicia Keys, Jamie Cullum, John Legend, Keane, Coldplay, Muse, Kent o.s.v. har bidratt til dette.

Men uansett hvilke instrument som har vært i fokus: Det er interessant å lese på CD- og LP-coveret hvilke instrument som har vært med på å skape det endelige lydbildet gjennom de siste 20 – 30 åra.

Jeg så en TV-konsert med et av de aller største rockebanda for noen år tilbake. De er 4 musikere: Trommer, bass, gitar og vokal. Bandet har et veldig typisk og genuint sound.

På scena kunne du se disse 4 musikerne i aksjon. Men når TV-kameraene viste hele sceneriggen, kunne du se at det sto noen musikere under scenegulvet. De var ikke direkte skjult, publikum kunne nok se dem. Men de hørte liksom ikke til i bandet. Og gjett hva disse gutta spilte! Joda, de sto der med fete synther og bidro til lydbildet….

Visste du at programmering av synthesizere, «synth-programming», er et eget «yrke» blant piano/synthesizer-folk i musikkbransjen?

Tittelen høres litt teknisk/teoretisk ut, men dette er blant de aller beste musikerne – de som har øret for den riktige lyden, eller sounden som det heter på nynorsk, og som har tilstrekkelig kunnskap om synthesizerne og teknologien bak dem, til å kunne skape akkurat den sounden som artisten er ute etter.

Disse musikerne jobber tett sammen med artisten, produsenten og resten av bandet. Du finner navnet deres blant de andre musikerne hvis du leter.

Dette betyr at instrumentgruppa piano/keyboard/syntehsizer har langt større innflytelse på et moderne lydbilde enn det det kan se ut som når vi titter på bilder av berømte band.

Og det betyr igjen at den som spiller disse instrumentene sitter på ubegrensede muligheter.

Visste du forresten at svært mange av de fremste keyboard/synth-folka innen pop/rock har klassisk pianoutdanning som grunnlag?

Så det er bare å fortsette å øve.