Keyboard eller piano – hva er best?

Jeg får ofte spørsmål om «hva som er best», piano eller keyboard. Du aner kanskje svaret: «Det kommer an på….»

Hvis du skal spille piano, bør du kjøpe et piano. Men hvis du synes det er spennende med alle de forskjellige lydene, rytmene, komp-mulighetene, opptaksmulighetene – ja, da kommer du ikke langt med et piano. Men et keyboard derimot…

For keyboardet er et flott instrument som kan gi stor musikkglede. Jeg vet det, for jeg har undervist keyboard-elever i alle aldre, fra 7-åringer til han som begynte å spille keyboard som 78-åring.

Og elevene koser seg. Masse spennende lyder og effekter, masse flotte muligheter til rytme, til å ta opp sitt eget spill og lagre det, til å koble instrumentet til PC-en. You name it.

Og i tillegg kan det fungere som piano. Og så kan du ta det med deg på tur, til og med underholde ved leirbålet, hvis du har lang skjøteledning, eller batterier som virker.

Og så koster det ikke skjorta (for dem som bruker det). I dag får du gode instrument fra et par tusenlapper, ofte under det også på tilbud. Bare husk å kjøpe et keyboard som dekkes av våre 8 tips ved kjøp av nytt keyboard.

Veldig mange av elevene mine, både ved skolen i Ålesund og de som lærer å spille via fjernundervisninga vår, begynner med å spille keyboard. Det er en grei økonomisk terskel å komme over i starten. Når de ser at dette utvikler seg og de får det til, kan de vurdere om de vil gå over på større instrument (større keyboard, eller piano) eller fortsette med sitt gamle keyboard.

Så hvis du har et keyboard – kos deg med det. Husk: Et keyboard er ikke en dårlig b-utgave av et piano, men et flott instrument med en egen verdi.

Keybordundervisning

Tidligere hadde vi et eget keyboardkurs i vårt onlinetibud. Men dette er nå innarbeidet i pianokurset. Dersom du er interessert i å lære å spille keyboard via våre kurs, er det altså pianokurset som gjelder.