“Slutt med det tullet der og øv heller på leksa di” fikk de høre. Og dermed ble det som var kjekt, spennende og kreativt til noe ulovlig og unyttig… De ble aldri oppmuntret.

Jeg hadde ei jente som pianoelev, 8 – 9 år gammel. Klart musikalsk, med en tydelig kreativ side – hun likte å gi musikken sin personlige vri, leke seg med akkorder og melodier, likte å lage egen musikk.

En dag hadde hun med seg noen håndskrevne noter til timen. Det var hennes mor som hadde skrevet dem ned, og det lå med en liten lapp der det sto noe i retning av: «Hei Finn. Hilde-Marie liker å lage sin egen musikk, og nå har hun laga denne lille melodien, og jeg syntes den var litt søt, så jeg skrev den ned, slik at du kan se på den…»

Og det var helt rett, melodien var fin, veldig fin faktisk. Den var på tolv takter og Hilde-Marie hadde kalt den «Tigergutt», visstnok etter et kosedyr hun hadde.

Jeg fikk lov å bruke melodien i undervisninga ved skolen vår i Ålesund, og siden har den vært en del av begynnerpensumet for piano- og keyboardelevene.

Det er noe spesielt med Tigergutt-melodien. Hvert år, når elevene får høre den første gang, sier de «Å, den var fin», og den er alltid en av elevenes favoritter.

Dette er mange år siden. I dag er Hilde-Marie Kjersem, med artistnavnet Marie Munroe, en av våre fremste artister. Hun har for lengst gjort seg bemerket som sanger og låtskriver, med flere utgivelser bak seg. Vi kommer garantert til å få høre mye spennende fra henne i åra som kommer, så bare merk deg navnet!

Hvorfor forteller jeg denne historien?

Jo, hør her: Jeg har av og til møtt mennesker som forteller at musikklæreren ble sint fordi de ikke likte å spille slavisk etter notene, men syntes det var mer spennende å lage egen musikk. Likte å sitte ved instrumentet og finne fram melodier, akkorder, rytmer. De visste ikke at det var låtskriving de drev med, men de fant stor glede i å holde på med det.

Men dette ble ikke oppmuntrert. «Slutt med det tullet der og øv heller på leksa di» fikk de høre. Og dermed ble det som var kjekt, spennende og kreativt til noe ulovlig og unyttig… De fikk aldri oppbacking.

Saken er at noen mennesker har en kreativ evne som gjør at de liker å lage egen musikk og arbeide med låtskriving. Andre har en evne til å gjenskape andres musikk ved å spille etter noter. Det ene er ikke bedre enn det andre. Men vi har hatt ei musikkopplæring som i stor grad har prioritert notespill. Den som kunne spille Beethoven og Chopin slik det skulle spilles ble sett på som flinke, mens de som «pusla» med å lage egen musikk, lett falt igjennom.

Når jeg nevner Hilde-Marie, er det fordi hun hadde omgivelser som backa opp kreativiteten: Da hun kom med «Tigergutt», var det ingen som visste noe om hvor langt Hilde-Marie ville nå innen låtskriving. Men hun har en mor som så verdien i de små melodiene som den lille jenta laga, og som oppmuntra henne. Man blir ikke komponist eller artist bare på grunn av det. Men oppmuntring, det å bli sett, det å bli tatt på alvor er en viktig forutsetning for at små spirer skal få vokse og utvikle seg. Så får tida vise om det blir kreativitet til egen hygge og glede, eller om det skjuler seg en kommende komponist eller artist der.

Derfor oppmuntrer jeg mine elever til både å øve på leksa og til å hygge seg med å finne fram egne melodier, låtskriving rett og slett.

Liker du å lage egen musikk? Liker du å finne fram kjente melodier etter gehør? I så fall vil jeg oppmuntre deg til å fortsette med det. Det er ikke bortkasta tid. Når du holder på med dette, styrker du gehøret ditt, og du blir bevisst på hva du liker, hva du synes som er fint, og hva du ikke liker.

Les også

Låtskriving 2: Kom i gang – komponer din egen musikk

Låtskriving 3: Hjelp! Hvor ble det av idéen jeg hadde i går?

Låtskriving 4: Tips til hvordan du lager din egen musikk