Besifringsspill vil si å spille etter akkordnavnene over notene, f. eks. C, G7, Dsus4, Amaj7, Fdim, i stedet for å spille etter vanlige noter. Med besifringsspill åpner det seg en helt ny verden for den som spiller piano og keyboard.

Vi får stadig henvendelser fra voksne: «Jeg fikk pianoundervisning i min ungdom, men jeg lærte bare å spille etter noter, mest klassisk. Jeg lærte aldri å spille etter besifring. Jeg savner å kunne hygge meg med pianoet uten å være avhengig av noter….»

Jeg vet at det er mange som har det slik. Tidligere var det ikke vanlig å lære besifringsspill, og fortsatt er det mange pianolærere som ikke underviser i dette. Som oftest fordi de ikke mestrer temaet selv.

Jeg ble selv interessert i å lære besifringsspill i tenårene. Men det var ingen som ville lære meg noe, og pianolæreren min blei sur når jeg nevnte det for ham: «Besifringsspill ødela pianoteknikken min,» fikk jeg beskjed om.

Men jeg ga meg ikke, og sammen med et par kamerater utforska jeg temaet. Vi lærte det til slutt, med det resultatet at jeg gjennom hele videregående hadde en fin bi-inntekt gjennom å spille taffel-musikk i bryllup o.l.

Å lære seg besifringsspill betyr å:

lære hvordan akkordene er oppbygd

lære hvordan man skal spille akkordene

lære hvordan akkordene kan fordeles mellom høyre og venstre hånd

lære hvordan man spiller melodien på toppen av akkordene

lære hvordan man bruker venstre hånd til å spille bass

lære hvordan man bruker akkordene og basstonene til å lage skikkelig rytme i musikken

lære hvordan man fyller ut spillet med «fills» mellom akkordene eller meloditonene

og mye, mye mer

Her kan du se et eksempel på besifring fra vårt kurs.

Høres det vanskelig ut?

Vel – det er ikke verre enn at den som vil kan lære det. Jeg har undervist i besifringsspill for piano og keyboard i mange år, og det er artig å se hvordan elevene utvikler seg etter hvert som de lærer, og hvordan de får en ny frihet når de ikke lenger er bundet av notene.

Besifringsspill er rett og slett fantastisk spennende for den som spiller piano og keyboard.

Besifringsspill – grunnlaget for å spille etter gehør

Mange drømmer om å kunne spille etter gehør – bare sette seg ned ved instrumentet og spille musikken slik de hører den «innvendig». Visste du at besifringsspill for piano og keyboard er den beste innfallsporten til gehørspill?

Ved å arbeide mye med besifringsspill opparbeider man teften for hvilke akkorder som passer sammen, og etter hvert kommer tryggheten.

Besifringsspill – grunnlaget for å spille komp

Når artister som Lady Gaga eller Chris Martin (Coldplay) akkompagnerer seg selv på piano når de synger, spiller de det vi kaller komp. Det vil si at de bruker akkordene og besifringa til å lage et rytmisk/harmonisk akkompagnement, eller komp.

Dette er blant annet et must hvis du vil spille piano eller keyboard i band, eller hvis du vil spille til solister, enten det er du selv som synger eller noen andre som synger eller spiller et annet instrument.

Spennende? Gjett tre ganger!

Hvor kan man lære besifringsspill for piano og keyboard?

Du kan sjekke ut lokalt, enten ved kulturskolen, eller via jungeltelegrafen. Musikkforretningene har ofte kjennskap til lokale musikere som gir privattimer. Kanskje en annonse i lokalavisa hjelper deg? Eller en sjekk på Gule sider. Kanskje du kjenner noen som allerede mestrer besifringsspill og som kan hjelpe deg i gang.

Musikkskolen.no tilbyr selvfølgelig et omfattende fjernundervisningskurs Piano 2 – Moderne besifringsspill. Dette kurset er lagt opp for selvstudium, med lærebok, videoer og Play-Along-Tracks. Vi har til dags dato ikke sett et mer omfattende besifringskurs på markedet.

Det finnes også diverse lærebøker i emnet. Du kan sjekke hos din lokale musikkhandler. Musikkvarehuset.no kan anbefales.

Hvis du er blant dem som drømmer om å lære besifringsspill for piano og keyboard, anbefaler jeg deg å lete både lokalt og på nettet, inntil du finner undervisning som passer for deg. Det ligger en uoppdaget musikkverden og venter på deg!

Dette er første del av en artikkelserie om besifringspill. I del 2 legger vi ut en oversikt over hele 360 akkorder du kan bruke i spillet ditt.

Her finner du de andre artiklene i serien:

Besifringsspill for nybegynnere, del 2: 360 pianoakkorder samlet på ett brett

Besifringsspill for nybegynnere, del 3: Slik lager du dur-akkorder og moll-akkorder

Besifring for nybegynnere, del 4: Omvending av akkordene

Besifring for nybegynnere, del 5: Akkorder og melodi i høyre hånd